søndag 27. desember 2009

Ribbetrimmen 27. desember 2009.


Løpeturen er blitt en årlig begivenhet initiert av Geir Frykholm, eller også kaldt Ultrafrykholm. Målet av å gjennomføre en 50 km løpetur fra Lysaker via veien ut til Hurum, men vending mot Asker, før retur til Lysaker. Dette kunne blitt min første gjennomføring.

Inkl. bikkja til John Harald møtte 10 løpere. Erik, Nina, Gjermund, John Harald, Anders, Frants, Sharon, Geir og undertegnede. Alle habile løpere, unntatt undertegnede som enda ikke er opptrent etter løpeskade. Det fikk jeg da merke.

I første bakke ble jeg tvert god og varm. De andre klagde at det fortsatt var kaldt etter 10 minutter. Jeg lurte på hva jeg hadde begitt meg ut på. Det er ikke uvanlig når en såpass gruppe møtes at det også er grunnlag for en baktropp. Denne gang var jeg nok alene om den tanken.

Med 6 min per km fart, var jeg på høyden av hva jeg kunne klare. Så lenge jeg kunne henge på var det greit. Etter 12 km ble jeg ening Geir om at jeg skulle endre målet til 30 km, altså snu etter 15 km. Det var lurt. Da kunne jeg sette ned farten og ha en alright avslutning. Jeg følte litt lykke av å hold “stilen” inn til mål. Jeg bruke ca. 1,5 time ut, og ca 2 timer tilbake. En økt på ca 3, 5 time. Formen og utholdenheten er stigene, men har mye igjen for å få opp kondisjonen.

Nå er jeg kanskje på vei inn mot regelmessig løpetrening igjen. Skaden som startet i september 2008, vokste frem mot 24 timers løpet i desember 2008. Etter to harde økter, bl. intervall i nyttårshelgen av skaden såpass at jeg måtte stå av helt.

I sommer fikk jeg trent en god del alternativt på sykkel. Så kom høsten med avbrekk ved operaoppføring. Så var det slutt på syklingen for i år. Nå det ble tid til et og annet treningsstunt. Så kom de sosiale festene, julebordene og ekstraarbeide i desember. Mye god mat og drikke, sene netter og mangel av trening setter formen tilbake.

Så fikk jeg muligheten til å være med på Ribbetrimmen. En god motivasjon er jat jeg simpelt hen liker disse folkene. Med godt mot, mulighet for Siris Treningscamp i Frognerparken, http://treningscamp.blogspot.com/ , har dette vært en begivenhetsfull uke. Ikke pga. juleaften alene. Tirsdag ble en oppstart med 9 km på tredemølle, en time, med nedsykling og annen apparatur og avslutning med badstue fikk jeg en økt. Onsdag bommet jeg på tiden til treningscampen, men kom meg til stedet og gjennomførte en vanlig intervalløkt med 6 x 4 minutter. Men oppvarming og nedjogging pleier jeg å regne(maks) 15 km på 1 ½ time. Fredag fikk jeg lyst på en joggetur igjen. Da tok jeg min mest vanlig 21 km’s rute tur-retur Lysaker. Det ble suksess, 2 timer og 20 minutter var bra som treningsøkt, da min rekord på denne trassen er ca. 2 timer og 5 minutter.

Totalt inkl Ribbetrimmen, som ikke ble ultra på meg, får jeg dermed 8 timer og 20 minutter, på oppstartsuke. Eller totalt 80 km på 4 økter i en uke. Når det er nevnt, må det tillegges at jeg kjente at ømheten var tilbake i hælen når jeg skulle gå av bussen etter treningen.

Jeg kan ikke love at det blir full gang i denne bloggen fremover, men det er et håp.

Faktisk leker jeg med tanken på et maraton om bare en uke(kanskje er det å drømme). Jeg får se hva uken bringer av restitusjon og trening.

Vel hjemme ble jeg belønnet med en meget god dusj, deretter Aloe First, og Aloe Heat Lotion, før føttene ble pakket inn i Gladpakk(plastfolie). Selgerne av dette hevder at det gir en spesielt god vedvarende massasje. Det ville være et løft for produktene om jeg fort blir restituert igjen. Nå har jeg jo bare lyst på kontinuitet på treningen. Komme opp i maks vol inntak etc.

Så var det tur for vel fortjent middag. Dagens meny bestod av stekt laks overstrødd med hakkede mandler og hakkede hvitløk, med sukkererter, mandelpoteter, flatbrød og smør, var det godt med noe hvitt vin til.



Etter to timer på sofaen(lenge siden jeg har vært så trett og sliten), kom jeg endelig til søndagsdeserten. Mövenpicks Maple Walnut is, tilsmakt med Fritjof Nansen Fine Champagne Cognac V.S.O.P. For å komme helt til hektene måtte en cafe vitec Cognac til.

Det er utrolig hvor mye man(jeg) kan fokusere på en 30 km treningstur. En slik tur kunne tidligere ta ca. 3,5 til 4 timer fra egen dør og til jeg kom hjem igjen. I dag ble det jo litt annerledes. Man skal forberede detaljer på hva man skal ha med(inkl. skift og dusjesaker i egen sekk). Og så var det å ta T-bane og skifte til buss. En 1 times reise hver vei (10 km). Alt blir mer slitsomt ved en større event. I tillegg fikk jeg jo da presset meg mot gjengen som er i form. Dette var jeg glad for. Det var fint å få presset meg på halve turen, og liksom jogge ned på hjemturen. Takk alle for en fin tur.

PS. Ps! Til middag har jeg besøk av Nefertiti. Avbildet gjennom liten byste på bordet.

3 kommentarer:

  1. Bra gjennomført Oddvar. Flott å se at du er bra i gang igjen. Hadde jeg møtt opp ville jeg nok slått følge med deg - dvs 30 km. Jeg har vært bedre i hælen noen dager, men fikk tilbakefall etter gårsdagens snømåking. Kommer sterkere tilbake... selv om det kan ta sin tid.

    Jeg satser på å bli med på Minensundturen 30.12.... skal du dit?

    SvarSlett
  2. Takk for turen. Det var hyggelig så lenge det varte :-)

    Skvatt litt når jeg så bildet av Nefertiti, har nemlig akkurat startet på boken Dverghesten av Gert Nygårdshaug og der har hun en sentral rolle i mysteriet.

    SvarSlett
  3. Veldig bra skildring av turen. Ser fram til neste gang vi løper sammen.

    Du skriver også så bra og underholdende at du får se å holde mer liv i bloggen din:-)

    SvarSlett